Samo utworzenie strony internetowej i umieszczenie jej na serwerze nie sprawi, że będzie ona pojawiać się w wyszukiwarce Google. Aby tak się stało, Twoja witryna musi zostać zindeksowana. Tego, czym jest indeksowanie i na czym polega, dowiesz się z tego artykułu!
Działania wyszukiwarki Google koncentrują się na 3 etapach (czynnościach): skanowaniu, indeksowaniu oraz wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Indeksację strony musi poprzedzać zatem skanowanie, czyli pozyskanie informacji o tym, jakie w ogóle strony znajdują się w internecie. Skanowanie nazywane jest także wykrywaniem adresów URL, ponieważ Google nie zna automatycznie wszystkich stron. Musi dlatego przez cały czas ich szukać. Na etapie skanowania Google pobiera m.in. znalezione na nowych witrynach treści, filmy, obrazy, do czego wykorzystuje swoje roboty. Dopiero zatem wtedy, gdy odnajdzie Twoją stronę internetową i oceni jej zawartość, będzie mógł ją zindeksować (lub nie).
Na czym polega indeksacja?
Przez indeksowanie należy rozumieć proces identyfikowania i przechowywania zawartości stron internetowych. Na skutek dodania ich do wyszukiwarki, mogą one następnie być szybko wyszukiwane i łatwo dostępne dla internautów. W praktyce indeksacja polega na tym, że Google po natrafieniu na Twoją witrynę, analizuje jej zawartość (m.in. tekst, zdjęcia, filmy, kod), aby następnie móc je umieścić w swojej bazie danych, czyli tak zwanym indeksie Google. Dzięki indeksowaniu wyszukiwarka może szybko dostarczać trafne wyniki wyszukiwania użytkownikom, którzy próbują znaleźć określone informacje i wyszukują terminów związanych z treścią danej strony.
Indeksowanie stron stanowi także ważną część działań SEO, ponieważ pomaga poprawiać widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Optymalizując zawartość strony internetowej i upewniając się, że jest ona dostępna dla robota Google, może być ona łatwiej znajdowana przez użytkowników i zajmować wyższą pozycję w rankingu.
Meta tag „index” czy „no index”?
Proces indeksowania może trwać od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od rozmiaru witryny i liczby stron. Należy także pamiętać, że jego rozpoczęcie i zakończenie jest możliwe tylko wtedy, gdy witryna będzie dostępna dla robota wyszukiwarki. Aby tak się stało, powinna posiadać odpowiedni meta tag – „index”. Gdy robot Google odnajdzie stronę z meta tagiem „index”, będzie wiedział, że ma ją odwiedzić i zeskanować, a następnie zindeksować.
W przypadku przypisania stronie tagu „no index”, będzie on natomiast stanowił informacje dla Google, że ta strona nie ma pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Tym samym nie zostanie przez niego odwiedzona, zeskanowana, przeanalizowana, a w efekcie umieszczona w indeksie. Tag „no index” otrzymują najczęściej strony mające mniejszą ważność (m.in. regulaminy, polityka prywatności), zawierające niewielką ilość tekstu (m.in. strony do logowania/rejestracji) lub wartość dla SEO.
Jak sprawdzić, czy strona została zindeksowana?
Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona lub podstrona została zindeksowana w Google, wystarczy, że wpiszesz w pole wyszukiwania nazwę strony w odpowiedniej konfiguracji: „site:http://nazwadomeny.pl”. Postępy w indeksowaniu swojej witryny możesz monitorować w narzędziu Google Search Console, które jest także najprostszą i najszybszą drogą do zindeksowania witryny. To również z niego dowiesz się o ewentualnych problemach z indeksacją.
W naszym poprzednim artykule poruszyliśmy tematykę Google Ads. Sprawdź, czym są reklamy płatne i dlaczego warto z nich korzystać!