Google regularnie modyfikuje, udoskonala swoje narzędzia i algorytmy. W ostatnim czasie wiele mówiło się przede wszystkim o Google Analytics 4 (GA4). Nowa usługa Google, udostępniona do analityki internetowej, ma obecnie obowiązującą wersję Universal Analytics (GA3), która będzie gromadzić nowe dane jeszcze do 1 lipca 2023 r. Warto wiedzieć, że GA4 jest już znany swoim odbiorcom – od blisko dwóch lat stanowi domyślną wersję dla nowych użytkowników.
Czym jest GA4?
Google Analytics 4 jest jednym z darmowych narzędzi, stworzonym w celach analitycznych. GA4 dostarczanie danych o ruchu na stronie oraz odwiedzających ją użytkowników, dotyczących m.in. demografii i jakości, czyli tego, skąd pochodzi jedna na naszą witrynę oraz ile czasu na niej spędzają.
Usługa ta, opierając się na danych zbieranych na podstawie zdarzenia z witryny i aplikacji, pozwala na lepsze zachowanie zachowania klientów, a tym samym pomaga skuteczniech działań marketingowych, czy sposób komunikowania się z nimi.
GA4 w wersji beta funkcjonuje już od 2020 r. i jest domyślną usługą dla nowych użytkowników tego narzędzia. Osoby, które nadal z GA3 mają taką możliwość jeszcze do 1 lipca 2023 r. Po tym czasie nowe dane nie będą już dostępne w ramach tej wersji. Co również ważne, Google nie pozwala na import danych historycznych z GA3 do GA4. Google Analytics 4 gromadzi je więc od początku.
Sprawdź również nasz poprzedni artykuł: „ Dlaczego warto zlecić wykonanie czynności czynnościom profesjonalistom? ”.
Co różni GA4 od GA3?
Jedną z najważniejszych właściwości GA4 jest możliwość łączenia danych ze stron www oraz aplikacji
mobilnych, na co nie pozwala GA3. Universal Analytics oferuje w tym zakresie dwie osobne usługi, z
kolei GA4 ujednolica te raporty do jednego wykresu.
GA4 koncentruje się także na zbieraniu, gromadzeniu danych opartych na zdarzeniach, a nie sesjach
(pojedynczych wejściach). W praktyce oznacza to, że właściciel witryny może pozyskać zdecydowanie
więcej informacji o odwiedzających ją użytkownikach oraz czynnikach, które przyczyniły się do
podjęcia przez nich decyzji zakupowej (m.in. na podstawie scrollowania, czy kliknięć w linki
wychodzące).
GA4 to również narzędzie, które uczy się maszynowo, czyli w sposób automatyczny tworzy określone
modele analityczne. Odwzorowuje dokładne ścieżki zakupowe każdego klienta, a w połączeniu z
posiadanymi informacjami o użytkownikach, pozwala na dostosowanie sposobu komunikowania się z
nimi. Właściciel witryny uzyskuje także dostęp do bardziej szczegółowych danych o m.in. ruchu i
sprzedaży na stronie w danym okresie, co umożliwiają funkcje prognostyczne.
Subskrybuj, dodaj nowy dodatek GA4, na który warto zwrócić uwagę, dodatkowo poprawiając integrację z platformami
medialnymi i reklamowymi. Przyczynia się to do wspomagania tworzenia
kampanii oraz zwiększania możliwości w zakresie tworzenia list remarketingowych. A to tylko niektóre
z właściwości nowego narzędzia Google!