Pozycjonowanie: linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie to jeden z najważniejszych aspektów skutecznego pozycjonowania, bez względu na to, z jaką stroną mamy do czynienia. Mówiąc o linkowaniu, możemy wyróżnić linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Czym się różnią i jaką rolę odgrywają w działaniach SEO?

Linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej

Linkowanie wewnętrzne (internal links), jak sugeruje już sama nazwa, to linkowanie w obrębie Twojej witryny. Są to inaczej linki odsyłające do innych stron w obrębie tej samej, jednej domeny. Linkowaniem wewnętrznym będą m.in. odesłania ze strony głównej do najważniejszych podstron usługowych lub kategorii lub przekierowania z jednego napisanego przez Ciebie artykułu, do innego, również znajdującego się na Twoim blogu, który rozszerza na przykład dany temat.

Jaką rolę odgrywa linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne wykonuje się przede wszystkim w celu:

  • poprawy user experience – zadaniem linkowania wewnętrznego jest w szczególności umożliwienie użytkownikom swobodnego poruszania się po stronie i szybkiego odnajdywania potrzebnych informacji. Łatwa nawigacja wpływa z kolei na ich pozytywne doznania, wrażenia;
  • utrzymania użytkownika na stronie – odpowiednio skonstruowane internal links mogą zatrzymać użytkownika na Twojej stronie przez dłuższy czas i zachęcić go do konwersji;
  • wspomagania pozycjonowania – linkowanie wewnętrzne jest niezbędne dla skutecznych działań SEO, jednakże mimo to w pozycjonowaniu linkom wewnętrznym przypisuje się mniejsze znaczenie niż linkom zewnętrznym.

Linkowanie zewnętrzne na stronie internetowej

Linki zewnętrzne to natomiast linki pozyskiwane z innych witryn (domen) do Twojej. Możesz zdobyć taki, gdy na przykład napiszesz świetny artykuł na bloga, który zyska duże zasięgi i ktoś z zewnątrz (inny twórca) postanowi się na niego powołać w swojej treści.

W praktyce jednak pozyskiwanie linków zewnętrznych nie jest wcale takie proste. Zdobycie ich w naturalny sposób, zwłaszcza w przypadku świeżych, nowych serwisów bez historii i autorytetu wymaga sporego wysiłku. Powszechną praktyką jest dlatego m.in. kupowanie płatnych artykułów z linkiem i publikowanie ich na stronach o dużym autorytecie. Najlepiej, aby taki link zewnętrzny był linkiem do follow.

Jaką rolę odgrywa linkowanie zewnętrzne?

Linkowanie zewnętrzne wywiera o wiele większy wpływ na pozycjonowanie stron niż linkowanie wewnętrzne. Jest dlatego niezbędnym elementem każdej strategii SEO.

Linkowanie zewnętrzne:

  • Wzmacnia autorytet witryny – to jeden z podstawowych celów linkowania zewnętrznego. Aby jednak zewnętrzny link wpłynął pozytywnie na wiarygodność i rangę Twojej strony, sam musi pochodzić z domeny o wysokim autorytecie i współczynniku zaufania. W przypadku linków zewnętrznych liczy się ich jakość! Linki niskiej jakości lub z niepewnych źródeł, zamiast przynieść korzyści, mogą tylko zaszkodzić.
  • Wpływa na pozycję w wyszukiwarce i ruch na stronie – w związku z tym, że linkowanie zewnętrzne wyraźnie przyczynia się do skuteczności działań SEO, odpowiednia strategia linkbuildingu jest jednym z czynników poprawiających pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększającym jej widoczność, zasięgi, ruch i konwersję.

Linkbuilding, mimo że niezwykle istotny, nie rozwiąże jednak Twoich wszystkich problemów. Prowadzisz sklep internetowy i odnotowujesz w ostatnim czasie niską sprzedaż? Sprawdź, jak poprawić konwersję w swoim e-commerce!

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *