Obraz ma cel informacyjny.

Marketplace – co to takiego? Czy warto?

Czy wiesz, że chcąc zacząć sprzedawać w sieci, nie musisz od razu uruchamiać własnego sklepu online? Wiele osób na początku swojej działalności wybiera właśnie tytułowy marketplace. Czym dokładnie jest marketplace? Jakie są jego zalety i co różni go od standardowego sklepu internetowego?

Czym jest marketplace?

Przez marketplace należy rozumieć platformę internetową, która zrzesza wielu różnych sprzedawców oferujących swoje produkty. Idealnym przykładem jest Allegro, Empik, Etsy, Amazon, Aliexpress. Marketplace może koncentrować się na produktach określonego rodzaju, jak również służyć sprzedaży rozmaitego asortymentu, pogrupowanego na odpowiednie kategorie.

Marketplace – wady i zalety

Dlaczego tak wiele osób decyduje się na to, aby sprzedawać właśnie przez marketplace, a nie własny sklep internetowy?

Do głównych zalet tego rozwiązania należy:

  • możliwość szybkiego rozpoczęcia sprzedaży online
  • natychmiastowy dostęp do szerokiej grupy klientów
  • brak ponoszenia kosztów i wysiłków związanych z reklamą w Internecie
  • mniejsze początkowe koszty operacyjne
  • wygodniejsza i łatwa obsługa (zarządzanie marketplace’em w całości należy do obowiązków administratora, operatora strony)

Czy marketplace ma w takim razie wady? Jeśli chcesz sprzedać produkty na platformie gromadzącej wielu różnych sprzedawców, musisz pamiętać o tym, że:

  • walczysz z dużą konkurencją w jednym miejscu, czyli sprzedawcami oferującymi podobne lub takie same produkty, być może w niższych cenach niż Ty
  • masz mniejsze możliwości rozwijania wizerunku swojej marki (branding) i nawiązywania długofalowych relacji z klientami
  • tracisz wpływ na wygląd, strukturę platformy i oferowane funkcje

Co lepsze – marketplace czy własny sklep internetowy?

To wszystko zależy od tego, jakie masz aktualnie możliwości finansowe oraz w jaki sposób pragniesz rozwijać swój biznes w przyszłości. Na starcie marketplace jest rozwiązaniem wymagających mniejszych nakładów finansowych. Tym bardziej, gdy oferujesz wiele produktów. To stanowi główną korzyść dla wielu początkujących i niepewnych rynku sprzedawców. Z reguły wystarczy tylko zarejestrować się na wybranej platformie, dodać produkty i… gotowe. Marketplace nie pozwala jednak na taką elastyczność jak własny e-commerce. Utrudnia także kreowanie wizerunku i budowanie świadomości marki. Miej na względzie, że na dużych platformach klienci zwracają najczęściej uwagę na cenę, nie przywiązując natomiast większej wagi do tego, kto stoi za danym produktem (opinie o sprzedawcy oczywiście się liczą).

Pamiętaj, że w każdym przypadku masz jednak możliwość dokonania zmian. Możesz opuścić marketplace na rzecz własnej witryny, jak również zamienić swój sklep internetowy w marketplace. Czy wiesz, że pozwala na to nawet WordPress? Jeśli jesteś zainteresowany taką ofertą, skontaktuj się z nami!

Nie wolno zapominać ponadto, że podczas tworzenia dowolnego sklepu internetowego priorytetem pozostaje zagwarantowanie bezpieczeństwa danych Twoich klientów. O takie bezpieczeństwo w e-commerce dba w szczególności protokół https.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *