Obraz ma cel informacyjny

Błąd 500 – co to jest?

Sytuacje, w których na ekranach naszych komputerów pojawia się komunikat o błędzie (ang. error), nie są wcale rzadkością. Większość osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, co oznaczają konkretne „errory”, ani też skąd właściwie się biorą. Jednym z takich komunikatów jest błąd 500. Czym dokładnie jest i co go powoduje? Jeśli masz swoją stronę internetową lub chcesz taką stworzyć, problematyka błędów nie powinna być Ci obca!

Co to jest błąd 500?

Błąd 500 (Internal Server Error) jest jednym z kodów wskazujących na błąd serwera HTTP. Nie oznacza natomiast żadnych problemów z komputerem użytkownika, czy połączeniem internetowym.

To ogólny, wewnętrzny błąd serwera, z którego wynika, że napotkał on na swojej drodze nieoczekiwane trudności, przez które nie może zrealizować żądania. Co jednak znamienne, kod 500 nie dostarcza żadnych dodatkowych i konkretnych informacji o przyczynie takiego błędu. Jest dlatego często używany, gdy nie są dostępne żadne bardziej szczegółowe dane.

Jakie są najczęstsze przyczyny wstępowania błędu 500?

Błąd 500 może być spowodowany wieloma problemami. Najczęściej pojawia się on na skutek:

  • błędnej konfiguracji serwera
  • niewystarczających uprawnień do plików/folderów
  • nieprawidłowej konfiguracji pliku .htaccess
  • uszkodzenia plików/folderów
  • nieaktualnego oprogramowania
  • przeciążenia zasobów serwera
  • błędów oprogramowania
  • przekroczenia limitu pamięci PHP
  • problemów z połączeniem z bazą danych

Jak naprawić błąd 500?

Naprawienie błędu 500 wymaga uprzedniego określenia jego przyczyny. Najczęściej odbywa się to drogą eliminowania możliwych problemów. Odpowiednie działania powinien podjąć tu przede wszystkim właściciel (administrator) strony, jednak pewne kroki może wykonać również sam użytkownik.

Jako użytkownik, podczas zetknięcia się z błędem 500, możesz przede wszystkim odświeżyć stronę, wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki i usunąć pliki cookies.

Jeśli błąd 500 pojawia się natomiast na Twojej witrynie, do jednych z podstawowych środków diagnostycznych i naprawczych należy m.in.:

  • zwiększenie limitu pamięci PHP
  • sprawdzenie aktualności oprogramowania, kodu pliku .htaccess, nowo zainstalowanych wtyczek, motywów, skryptów oraz wszelkich innych zmian wprowadzonych ostatnio na stronie
  • weryfikacja ważności certyfikatu SSL
  • weryfikacja uprawnień dostępu do plików i katalogów

Gdy żadna z powyższych metod nie zadziałała, pozostaje skontaktować się z dostawcą usług hostingowych w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji o przyczynie błędu.

Zobacz również nasz poprzedni artykuł: Grafika strony internetowej – jak zoptymalizować ją pod SEO?

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *