obraz ma cel informacyjny

Kolory na stronie internetowej – jak je wybrać?

Kolorystyka strony internetowej nigdy nie powinna być przypadkowa. Nie możesz kierować się tu tylko swoim gustem, czy estetyką, a przede wszystkim celowością. Miej świadomość, że kolory wykorzystane na witrynie wpływają na jej odbiór przez użytkowników, ich odczucia, emocje, określone reakcje. O czym należy w takim razie pamiętać, planując paletę barw, w oparciu o którą zostanie zbudowana strona?

 

Analiza marki

Twoja witryna powinna odzwierciedlać osobowość i przesłanie Twojej marki. Jeśli masz przykładowo markę korporacyjną, lepszym wyborem będzie użycie bardziej stonowanych lub klasycznych kolorów zamiast pastelowych, czy jaskrawych. Jeśli Twoja firma prowadzi natomiast działania kreatywne, warto rozważyć odważniejsze, wyraziste barwy. Pewne kolory zostały już również niejako przypisane do określonych działalności. Przykładowo u firm budowlanych jest to pomarańcz, z kolei salony kosmetyczne często stawiają na różne odcienie różu, fioletu.

 

Badania nad psychologią kolorów

Psychologia kolorów to nauka o tym, jak kolory wpływają na nasze emocje i decyzje oraz jakie skojarzenia wywołują. Przykładowo, zieleń utożsamia się najczęściej z przyrodą, naturą. Regularnie pojawia się dlatego na stronach podróżniczych, czy należących do organizacji dbających o ekologię i klimat. Kolor zielony jest kojarzony m.in. z pokojem, szczęściem. Niebieski z kolei wywołuje w odbiorcach spokój i budzi zaufanie. Chętnie wybierają go w związku z tym strony o tematyce finansowej, czy biznesowej. Niebieska jest m.in. strona PZU, Facebook, Twitter. Zanim zadecydujesz o kolorach swojej witryny, zapoznaj się dlatego z ich psychologią, aby określić, które z nich najlepiej odzwierciedlają przesłanie i wartości Twojej marki.

 

Pamiętaj jednak, że na wrażenia użytkowników mających kontakt z Twoją witryną wpływa o wiele więcej czynników niż tylko same kolory. Jednym z nich jest szybkość ładowania się strony.

 

Wybór palety

Szata graficzna stron internetowych nie ogranicza się wyłącznie do jednej barwy, a kilku. Muszą odpowiadać one więc nie tylko powyższym założeniom, ale i wzajemnie do siebie pasować, aby zapewnić spójność. Takie połączenie określa się jako paletę kolorów, czyli zestawienie kolorów, które harmonijnie ze sobą współgrają. Do stworzenia palety możesz użyć narzędzi takich jak Adobe Color lub Paletton. Po wyborze jednej, głównej barwy automatycznie dobierają one do niej pozostałe odcienie.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o kolorach na stronie internetowej? Sprawdź tutaj.

 

Ile kolorów powinno znaleźć się na stronie internetowej?

Nie ma w tym zakresie szczegółowych wytycznych, jednak łatwo domyślić się, że im więcej barw użyjesz, tym też Twoja strona będzie bardziej pstrokata. Taki brak spójności z pewnością nie zostanie odebrany pozytywnie, ponieważ będzie rozpraszał odwiedzających ją użytkowników. Za optymalne można wskazać użycie 3 kolorów, co znajduje także zastosowanie w projektowaniu wnętrz. Liczy się oczywiście nie tylko ich liczba, ale i stopień wykorzystania. Proporcje, jakie należy zachować to 60% (kolor dominujący) – 30% (barwa kontrastująca z kolorem głównym) – 10% (kolor wykorzystywany jako akcent).

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *